Blogia
Osiris

Impressions d'un nou tarragoní.

No fa molt que sóc un tarragoní més, al voltant d’uns quatre mesos.

Jo ja coneixia molt la ciutat. He treballat molts anys aquí i també he sortit molt de farra (quan es podia sortir), però el viure a la ciutat m’ha fet conèixer-la millor, i hi ha coses que no m’agraden gaire d’ella.

El primer detall en el que em vaig fixar és en la brutícia. No puc localitzar ni un arbre/farola/expenedor de tickets al meu barri que no tingui pixades de gos. Tots els racons tenen un color que no invita gaire a acostar-se. Per defecte, quan porto xancles no trepitjo el carrer Mallorca (el tram entre Francisco Bastos i Pere Martell) per por agafar cap infecció.

Una cosa que també em va sorprendre és l’olor que té la ciutat. No estic parlant de les pudors del Port i les químiques, a la qual molts ciutadans estan immunitzats, parlo de la pudor amb la que topes al girar una cantonada, i que tinc localitzat als contenidors de brossa i al clavegueram.

El 11 de setembre vaig descobrir que a la Rambla hi havia fa anys uns banys, fotia una pudor a (prego disculpi el meu llenguatge) “merda” que feia oblidar els colors i la bandera.

Potser el malestar del clavegueram té a veure amb la plaga de cuques que sento dir a tothom (suposo que el Port no ajuda). Jo de moment creuo els dits i em limito a cedir-les el pas com a el vianant més que són.

De tot això no t’adones quan vas en cotxe, però el que sí que veus és la dificultat de circular per Tarragona. Les entrades són estretes i “rateres”, com la del pont vell. Com pot ser que la rotonda d’entrada sigui de dos carrils després s’estreta a l’accés al pont a un i seguidament el pont és de dos? És un coll d’ampolla! I al revés, per sortir tens un carril al pont i a la rotonda dos.

Una altra cosa que no entenc és la volta que he de fer si vull canviar de sentit en Ramón y Cajal després de Pere Martell. O surto per la mateixa rotonda d’abans (és a dir, pràcticament sortir de la ciutat, col·lapsant més l’entrada) o faig tot el tomb per Vidal i Barraquer. És a dir, sempre he d’anar a buscar una rotonda, llavors, per què hi ha tan poques? Per exemple, jo hagués ficat una rotonda en comptes del semàfor de Ramón y Cajal quan passa per sobre de Vidal i Barraquer. I potser una altra més endavant, en el següent semàfor de l’Eroski. Un altre exemple el tenim a l’avinguda Catalunya a l’alçada de la Universitat. A més de donar més solucions de mobilitat, reduiria la gran velocitat dels cotxes i el soroll.

Tot plegat fa que entrar i sortir de la ciutat sigui massa costós.

A més, el traçat dels carrers sempre m’han semblat estranys. Com per exemple els continus canvis de carril que s’ha de fer circulant per Ramon y Cajal. Això ho fa especialment perillós si vas en moto o bici.

No parlaré de la manca d’aparcament per que això sempre ha sigut un problema endèmic de la ciutat, però sí que ho faré de la situació de la zona blava. Segons tinc entès, aquest tipus d’aparcament és per facilitar la rotació a les zones comercials. Per això tots els dies em fixo a veure si trobo a algú ficant bosses de la compra al cotxe al carrer Mallorca, Francisco Bastos o Robert Gerhard per dir alguns. Però de moment només he trobat a gent que venen a un concert a la Tarraco Arena o als propis veïns. I curiosament només treuen tiquet els segons.

Estupefacte vaig descobrir que abans Vidal i Barraquer també era zona blava, vaig preguntar però la Tabacalera tampoc venia res en aquella època.

I no trobo que la tarja de residència sigui una solució, més aviat ho trobo una descaradura.

Però més ho és el fet de descobrir que és vox populi que hi ha gent que torna a llogar la seva plaça de parking públic de Francisco Bastos, fent que les places siguin a perpetuïtat i que la gent tregui benefici d’un servei públic sense embuts. Ho vaig descobrir el dia que vaig anar a demanar plaça i em van dir amb gran patxorra que no calia, que feia anys que no tenien cap baixa.

Aquests fets no els he vist a cap ciutat a les que he viscut.

El que sí que he vist, però de tota manera no trobo que sigui excusa, és l’incivisme de la gent.

És normal sempre trobar mobles o algun electrodomèstic al costat d’un contenidor, però és que un dia vaig trobar un palet! Un palet!

O és normal que es reguin les plantes als balcons i caigui aigua al carrer, però no ho és fer-ho a les nou del matí, per exemple.

També és normal a qualssevol ciutat trobar cotxes estacionats malament, o en segona filera, però no trobo normal que la entrada de Pere Martell de tres carrils estigui permanentment reduït a un únic carril.

Des de que estic vivint a Tarragona, he vist inaugurada la Tarraco Arena (molt bonica i útil) i El Corte Inglés, del que trobo que hauria de construir també el Mercat i la T-11.

També he vist com la ciutat s’ha presentat al títol de “Ciudad de la Cultura” sense tenir un cinema, i ara veig que vol ser organitzadora dels Jocs del Mediterrani i no te carrils bici a la ciutat “principal” ni on deixar-la al centre.

La setmana passada un directiu d’una empresa tecnològica que té dos locals a la ciutat va dir als seus treballadors: “A Tarragona ens han ensenyat els plànols d’un tecnoparc, a Reus hem visitat el local”. No seria millor cercar un altre projecte en comptes de competir? Sobretot quan ho fem amb un projecte que ja porta anys d’avantatge.

Del que estic més content però, és de la gent (és curiós, però l’única gent antipàtica que m’he trobat ha sigut a alguns comerços). Però sembla que tots tenen un aire melancòlic i insatisfet amb la ciutat quan parlen del lamentable estat del edifici de la EOI, la distància fins l’AVE, la eterna promesa del soterrament de les vies, veient com s’escapa el Cesicat, amb escàndols com el del Highland, el Port Tarraco...

Tot això em fa veure a vegades una boira de decadència, sobretot si ho comparo amb l’aire fresc, l’empenta i la il·lusió que transmeten Valls o Reus, i que aquí només tenen els xinesos obrint cada dia més comerços.

De l’únic que tothom està orgullós però (i jo també) és de les Festes.
Així que Visca Santa Tecla! i demà ja veurem.

3 comentarios

lidia -

-fas aire de possible futur polític.
-l'11 S et va afectar al punt de fer una carta al director en català? osti tu! va, un 8 i mig...
-http://www.goear.com/listen/0009c10/murallas-de-tarragona-bernardo-rios

Anónimo -

Doncs ves-ten a Reus, no ens cal gent així a Tarragona, ningú t'obliga a viiure-hi, no?

Kami -

El Corte Inglés YA tiene ratones, después de 2 semanas desde la apertura.
Tarragona está podrida por dentro, eso explicaría los olores...